lgcgam5b.zip (lgcgam40.zip) - Logic Games for Kids (apraksts par v4.0) - (MS Windows 3.1., proc. 486., 4M RAM, 4M HDD, VGA, VB40016.DLL; skaņu karte (neobligāti, bet ļoti ieteicams))
satur 14 dažādas programmas - loģikas spēles, kuras paredzētas 5 līdz 14 gadus veciem bērniem, bet itin labi var spēlēt arī pieaugušie.
Katrai no spēlēm iespējams izvēlēties sev atbilstošu grūtības pakāpi, uzstādot atbilstošus "Options" parametrus.
Spēli sāk, uzklikšķinot uz "New Game". Pirms spēles ieteicams spēles
noteikumus jau zināt, taču tos var arī izlasīt angļu valodā, uzklikšķinot uz "Help". Jebkurā mirklī lietotājs var arī patvaļīgi spēli beigt, uzklikšķinot uz "Stop".
Turpmāk tekstā katras spēles apraksts līdz ar subjektīvo vērtējumu zvaigznītēs. Vērtējums lielākoties atkarīgs no tā, cik interesanta un aizraujoša šķitusi spēle, augstāk vērtētas interesantas spēles, kas prasa arī ievērojamāku smadzeņu darbību.
Spēle "Concentration" (* * *) analoga citām spēlēm, kur jāatrod vienādie pāri (piemēram, spēlei "VGA Concentrate"), ja sākumā visas kārtis ir ar muguriņām uz augšu un bildēm uz leju. Vienīgi te vienā pārī ietilpst kārtis ar vienu zīmi, taču ar atšķirīgas krāsas masti, piem., viens pāris varētu būt "kārava 5" un "pīķa 5".
Diezgan interesanta spēle atmiņas trenēšanai ir "Simon Says" (* *). Lietotājs var izvēlēties grūtības pakāpi, izvēloties darboties ar divām līdz 9 kartītēm. Uz ekrāna šīs kartītes visu laiku ir redzamas. Nospiežot "See Pattern" dators "uzklikšķina" uz vienas no kartītēm; katrai kartītei ir specifiska "klikšķa" skaņa.
Lietotājam jāatkārto klikšķis uz tās pašas kartītes, kur "klikšķināja" dators. Tad pēc "See Pattern" nospiešanas dators uzklikšķina jau secīgi uz divām kartītēm pēc kārtas (pirmo kartīti saglabājot iepriekšējo). Lietotājam atkal jāatkārto secīgie klikšķi. Utt., saglabājot iepriekšējo "klikšķu" secību, klikšķu skaits tiek arvien palielināts tik ilgi, līdz lietotājs nespēj atcerēties un precīzi tos atkātot.
"Codebreaker" (* * *) pie mums ir pazīstama ar daudziem nosaukumiem kā "polši un aliņi", "4 krāsas" utml. Noteikumi ir tādi - dators "iedomājas" vairākas krāsas noteiktā secībā ("iedomāto" krāsu skaitu (no 2 līdz 5), izmantojamo krāsu skaitu (no 2 līdz 8), kā arī to, vai krāsas drīkst atkārtoties, lietotājs var noteikt pirms spēles pats, izvēloties attiecīgos parametrus no "options").
Lietotājam jāmēģina uzminēt, kādas krāsas kurās vietās ir iedomātas. Kad tās secīgi ir ieklikšķināts, dators paziņo - cik krāsas ir pareizās vietās / cik krāsas ir pareizas, bet nepareizās vietās. Vadoties no šīs informācijas, lietotājs var izteikt nākamos minējumus, līdz krāsas līdz ar to novietojumu precīzi atminētas.
"Build a Wall" (* * *) - nosacījumi sekojoši: uz ekrāna ir redzams taisnstūris 5x8, kur daži kvadrātiņi ir aizklāti. Tālāk lietotājs un dators (vai divi lietotāji) "mūrē sienu", t.i., aizklāj arvien jaunus kvadrātiņus. Maksimālais aizklājamo kvadrātiņu skaits vienā reizē ir redzams ekrāna apakšā - lietotājam jāuzklikšķina uz tā skaitļa, cik kvadrātiņu viņš vēlas aizklāt.
Uzvar spēlētājs, kurš aizklāj pēdējo kvadrātiņu. Šī ir zināma loģikas spēle; atkarībā no sākuma stāvokļa, viens no spēlētājiem tai var izstrādāt uzvaras stratēģiju un noteikti uzvarēt, neatkarīgi no otra gājieniem.
Spēle "Jelly Beans" (* * *) ļoti līdzīga spēlei "Build a Wall", te ir jāiztukšo pudele no bumbiņām, katram no spēlētājiem izvēloties bumbiņu skaitu. Tikai šajā spēlē tas, kas izņem pēdējo bumbiņu no pudeles, ir zaudētājs.
Interesanta un savdabīga ir spēle "Awari" (* * * *). Uz ekrāna redzami taisnstūrīši ("bedrītes") divās kolonnās; katrā taisnstūrī ir kaut kāds skaits bumbiņu (sk. attēlu; tā palielināšanai uzklikšķināt uz attēla).
Katra kolonna ir paredzēta viena spēlētāja gājieniem (attēlā kreisā kolonna ir lietotājam, bet labā - datoram).
Abi spēlētāji pēc kārtas veic gājienus, uzklikšķinot kādā no savas kolonnas taisnstūriem.
Tā rezultātā visas bumbiņas no attiecīgās "bedrītes" (jeb taisnstūra) pārvietojas uz sekojošām bedrītēm pulksteņa rādītāja virzienā, t.i., nākamajā bedrītē viena bumbiņa, aiznākamajā viena bumbiņa utt., līdz sākotnējā bedrītē (kur tika uzklikšķināts) bumbiņu vairs nav (bumbiņas, ja nepieciešams, pārvietojas arī uz pretinieka kolonnas bedrītēm).
Gadījumā, ja beidzamajai bumbiņai, kas novietojas bedrītē pēc kārtējā gājiena, pretējā kolonnā ir tukša bedrīte, tad gājiena veicējam tiek ieskaitīts tik punktu, cik ir bumbiņu attiecīgajā bedrītē, kurai pretī ir tukšā bedrīte. Līdz ar to arī visas šīs bedrītes bumbiņas tiek izņemtas no bedrītes (attēlā otrajā bedrītē no augšas tika noņemtas visas bumbiņas, jo pretī bija tukša bedrīte).
Spēle turpinās tik ilgi, līdz visas bumbiņas tikušas noņemtas vai kāds no spēlētājiem nevar izdarīt gājienu (t.i., šī spēlētāja kolonnā nav nevienas bedrītes, kurā būtu kaut viena bumbiņa).
Uzvarētājs ir tas, kam savākts visvairāk punktu.
Spēle ir saistoša un interesanta. Kā vienmēr, arī šajā spēlē lietotājs var izvēlēties sev atbilstošu grūtības pakāpi. Spēli var spēlēt gan divi lietotāji, gan lietotājs un dators.
"Drop Four" (* *) ir spēle diviem spēlētājiem. Uz ekrāna ir laukums 7x6, sadalīts attiecīgi 42 kvadrātiņos. Katrs no spēlētājiem pa kārtai liek kārtējo savu "bumbu" izvēlētā kolonnā (bumba tiek nolikta iespējami zemākā rindiņā, t.i., pirmajā no apakšas no rindām, kurās vēl nav bumbas).
Spēlētājam jāpanāk, lai četras viņa bumbas būtu blakus - vai nu vienā rindā, vai nu vienā kolonnā, vai arī vienā diagonālē. Kad tas panākts, spēle beidzas.
Manuprāt, interesantāk sacensties diviem "dzīviem" spēlētājiem, jo spēlē ar datoru pat visgrūtākajā līmenī (difficult) bez lielas piepūles izdodas datoru uzvarēt. Var jau būt, ka tas ir tikai mans subjektīvais vērtējums.
Spēlē Row of Five (* * *) dots laukums 8x8. Līdzīgi kā spēlē "Drop Four" spēlē divi spēlētāji - katrs liek savas krāsas bumbiņas.
Šajā spēlē jāpanāk, lai blakus (horizontāli, vertikāli vai pa diagonāli) atrastos piecas attiecīgā spēlētāja bumbiņas, pie tam bumbiņu var likt jebkurā izvēlētā laukumiņā (kvadrātā). Ja spēles beigās dotais laukums 8x8 pilns ar bumbiņām, bet nevienas krāsas bumbiņas nav piecas blakus, tad spēle skaitās beigusies neizšķirti.
Pazīstama ir arī spēle "Reverse" (* * *), zināma arī pēc nosaukuma "Rendzju". Tajā dots laukums 8x8 un katram no diviem spēlētājiem savas krāsas kauliņi (bumbiņas).
Spēlētājs savu kauliņu var likt patvaļīgā vietā (kvadrātiņā), ja vien pa horizontāli, vertikāli vai diagonāli blakus ir pretinieka kauliņi, bet pretinieka kauliņu rindas otrā galā - gājiena veicēja kauliņš.
Pēc gājiena veikšanas pretinieka kauliņu virknīte starp abiem gājiena veicēja kauliņiem tiek "apgriezta, t.i., kļūst par gājiena veicēja kauliņiem.
(Sk. attēlā; ja spēlētājs ar sarkaniem kauliņiem šajā pozīcijā noliks savu kauliņu vietā, kur iezīmēts sarkans riņķītis, tad tiks "apgrieztas" rindiņas gan horizontālā, gan vertikālā virzienā.)
Grūti pateikt, vai programmas defekta, vai arī kaut kādu citu iemeslu dēļ lietotājam ir iespēja uzlikt kauliņu blakus jau esošam savam kauliņam arī tad, ja tā rezultātā neko nevar "apgriezt". Pēc rendzju noteikumiem šādi gājieni patiesībā netiek atļauti, arī spēlējot ar datoru, dators šādus gājienus neveic. Taču, lietotājam izmantojot šo dīvaino iespēju, datoram "tiek sajaukta galva" un viņš pēc katra tāda gājiena izlaiž savu gājienu. Tāpēc, ja gribat "normāli" spēlēt, tad šo papildus iespēju iesaku neizmantot.
Spēli spēlē, kamēr ir iespējams uzlikt kaut vienu kauliņu (ja kāds no spēlētājiem to nevar izdarīt, viņš "pasē", t.i., izlaiž gājienu).
Uzvar spēlētājs, kuram spēles beigās ir visvairāk kauliņu.
Laba spēle, ja grib mazliet "pakustināt smadzenes".
Spēle "Checkers" (* *) pamatos spēlējama kā dambrete, taču ir atšķirības. Spēlētāja parastie kauliņi var iet un lekt pāri citiem kauliņiem tikai vienā virzienā. Savukārt "dāmā" iegājušie kauliņi no "parastajiem" atšķiras tikai ar to, ka var iet un lekt abos virzienos. Pie tam šajā spēles versijā nav obligāti "jānosit" pretinieka kauliņš, kad tāda iespēja radusies.
Spēle šķiet lēna un mazliet jocīga; varbūt tas ir tikai subjektīvs spriedums.
Spēle "Slider Puzzle" (* * *) pie mums pazīstama kā spēle "piecpadsmit". Uz ekrāna redzams kvadrāts, sadalīts atkarībā no izvēles 6, 9, 12 vai 16 rūtiņās. Rūtiņās atrodas vai nu secīgi sarakstīti skaitļi, vai burti, vai arī attēls (iespējami 15 dažādi attēli). Tad rūtiņas tiek sajauktas un viena no tām tiek noņemta.
Lietotāja vienīgā iespēja ir pārbīdīt blakusrūtiņu ar skaitli (burtu, attēla fragmentu)uz tukšo rūtiņu un turpināt šādu procedūru, līdz atjaunots iepriekšējais sakārtotais attēls (vai arī pārtraukt spēli, nospiežot "Stop").
Tiek skaitīts arī lietotāja izdarīto gājienu skaits, taču tas nekādās rezultātu tabulās netiek saglabāts.
Izvēloties pietiekami sarežģītu (līdzīgiem atsevišķajiem fragmentiem) bildi, iespējams būtiski paaugstināt salikšanas grūtības pakāpi.
"Twister Puzzle" (* * * *) ir Rubika kuba divdimensionāls variants.
Dots attēls, sadalīts pēc izvēles 6, 9, 12 vai 16 kvadrātiņos. Katram kvadrātiņam sava krāsa, bet vairāki kvadrātiņi savstarpēji vienādi (vienā krāsā). Lietotājs var izvēlēties sev patīkamāko, interesantāko krāsojumu - krāsojumu piedāvājums atkarīgs no izvēlētā dalījumu skaita.
Patiesībā var izrādīties, ka attēls, sadalīts tikai 6 kvadrātiņos, bet ar pietiekami sarežģītu krāsojumu var sagādāt daudz lielākas grūtības nekā kvadrāts, sadalīts 16 kvadrātiņos.
Kad krāsojums un grūtības pakāpe izvēlēta, kvadrātiņu secība tiek sajaukta (Scramble Puzzle) un var ķerties pie salikšanas.
Lietotājam iespējams pagriezt izvēlētus četrus kvadrātiņus (kas kopā veido kvadrātu 2x2) vai nu pulksteņrādītāja virzienā (ar peles labo taustiņu uzklikšķinot kvadrāta 2x2 pašā centrā), vai pretēji pulksteņrādītāja virzienam (ar peles kreiso taustiņu). Jāpanāk kvadrāta (attēla) sākotnējais krāsojums.
"Star Puzzle" (* * * *) - arī šajā spēlē līdzīgi kā spēlēs "Slider Puzzle" un "Twister Puzzle" mērķis ir no dotā sākuma stāvokļa panākt izvēlētu beigu stāvokli.
Šajā gadījumā lietotājs, sākumā izvēlēdamies sev vēlamu beigu stāvokli, līdz ar to nosaka arī sākuma stāvokli.
Viens no piemēriem, kādi tiek piedāvāti sākuma un beigu stāvokļi, redzams attēlā. Pārējās izvēles atšķiras tikai ar astoņstaru zvaigznīšu novietojumu un skaitu.
Lietotāja vienīgā iespējamā darbība ir astoņstaru zvaigznīšu pārvietošana. Tā notiek, "pārceļot" zvaigznīti blakusesošai (ar līniju savienotai) zvaigznītei uz tukšu virsotni. Līdz ar to (analogi kā dambretē) zvaigznīte, kurai tika "kāpts pāri", tiek noņemta.
Lai zvaigznīti pārceltu, vispirms ir jāuzklikšķina virsotnē, no kuras zvaigznīte tiks celta un tad jāuzklikšķina virsotnē, uz kuru zvaigznīte tiks pārcelta.
Vēl jāievēro, ka pēc noklusēšanas ir atzīmēts "ķeksīts" pie uzraksta "Computer Solve?". Ja vēlaties uzdevumu vispirms atrisināt (vai vismaz parisināt) paši, nevis skatīties gatavu atrisinājumu, tad ķeksītis jānoņem, attiecīgajā laukumiņā ieklikšķinot. Ja pašiem tikt galā neizdosies, tad var "ķeksīti" atkal ielikt un apskatīt, kā tad būtu bijis jārīkojas.
Spēli sāk, uzklikšķinot uz "GO".
Šajā spēlē dažas variācijas ir visai grūti izdomājamas, kaut arī pareizajā risinājumā gājienu var nebūt daudz. Tāpēc uzskatu šo par visai jauku spēli galvas palauzīšanai.
Spēle "Peg Puzzle" (* * * * *) savā būtībā ir visai līdzīga spēlei "Star Puzzle", tikai tā ir sarežģītākas konstrukcijas, ar vairāk "virsotnēm" un kauliņiem (sākumā ir pavisam 32 kauliņi). Pārvietoties, t.i., pārcelt kauliņus (noņemot to, kuram tiek celts pāri) var tikai pa horizontāli vai vertikāli. Šajā spēlē visiem beigu stāvokļiem sākuma stāvoklis ir viens un tas pats.
Atšķirībā no "Star Puzzle" šajā spēlē netiek piedāvāti datora risinājumi, jo tādi vēl nav atrasti visām variācijām. Ja lietotājam izdodas atrast risinājumu, viņš var sūtīt to programmas autoriem, lai viņi varētu to piedāvāt jaunākā programmas versijā.
Te paveras lauciņš pētījumiem, vai vispār atrisinājumi ir iespējami un kādos gadījumos tie varētu būt iespējami. Pāris mēģinājumos man izdevās atrisināt tikai vienu no piedāvātajām 9 variācijām. Pārējās variācijas atrisināt neizdevās, taču nenonācu arī pie pārliecības, ka noteikti variācija nav atrisināma.
Ja šī spēle interesē, iespējams izmantot arī Latvijā izveidotu programmu latviešu valodā - Vientulis, kurā realizēta viena variācija - beigās atstājot tikai vienu kauliņu centrā.
Te variet aplūkot programmas "Peg Puzzle" vienas no variācijām sākuma un beigu stāvokļus:
Jābrīdina gan, ka spēles gaitā gadījās, ka "uzkārās" dators. Paralēli gan tika darbināta arī cita programma, tāpēc būtu labāk, ja šīs spēles laikā neviena cita programma nebūtu iedarbināta.
Programmas (ar visām 14 spēlēm) reģistrācija maksā 14,95$
Nereģistrētai programmai tās darbības sākumā un beigās tiek rādīts aicinājums programmu reģistrēt.