3. NODAĻA
VIENKĀRŠĀKĀS
INDUKCIJAS SHĒMAS
Pēc šīs nodaļas apgūšanas Jūs pilnībā pārvaldīsiet matemātiskās indukcijas metodes pamatus. Matemātiskās indukcijas princips ir viens no matemātikas pamatiem. Daudzi iztirzātie piemēri ļaus detalizēti iepazīties ar matemātiskās indukcijas pielietošanas iespējām, risinot dažādus praktiskus uzdevumus. Atrisināto uzdevumu daudzveidība Jums pilnā mērā atsegs vispārīgu apgalvojumu pierādīšanas tehnoloģiju. Jūs būsiet spējīgi no atsevišķiem apgalvojumiem atrast vispārīgas likumsakarības. Uzdevumi paškontrolei ļaus padziļināti apgūt un nostiprināt matemātiskās indukcijas principu |
Šajā un turpmākajās nodaļās vispārīgus apgalvojumus (un arī uzdevumus) apzīmēsim ar lielajiem latīņu burtiem (A, B, C utt.), aiz tiem iekavās norādīsim apgalvojuma (uzdevuma) parametrus. Piemēram, iepriekšējā paragrāfa 6. piemērā aplūkoto uzdevumu "atrast, cik veidos naturālu skaitli n var izteikt ar vieninieku un divnieku summu", varam apzīmēt ar B(n); tad konkrēto uzdevumu, ja n=12, apzīmēsim ar B(12).
Atcerēsimies apgalvojumu pierādīšanas interpretāciju ar rūtiņu aizkrāsošanu (sk. 1. §.). Tad 2. §. 6. piemēra uzdevums "atrast, cik veidos skaitli 12 var izteikt ar vieninieku un divnieku summu" nozīmē šādu uzdevumu: galīgā 12 rūtiņu lentē aizkrāsot pēdējo rūtiņu (16. zīm.).
Šī uzdevuma risinājumu grafiski var iztēloties
šādi: vispirms atrisinājām uzdevumu B(1)-
aizkrāsojām lentes pirmo rūtiņu, pēc
tam atrisinājām uzdevumu B(2)- aizkrāsojām
lentes otro rūtiņu, tad atradām iespēju
no uzdevuma B(n) un B(n+1) atrisinājumiem
iegūt uzdevuma B(n+2) atrisinājumu,
resp., atradām iespēju aizkrāsot jebkuru tādu
rūtiņu, kuras divas iepriekšējās
rūtiņas ir aizkrāsotas. Grafiski to var attēlot
ar 17. zīmējumā redzamo shēmu.
16. zīm.
17. zīm.
Tādejādi mēs pakāpeniski aizkrāsojam lentes trešo, ceturto, ., divpadsmito rūtiņu, t.i., atrisinājām uzdevumus B(3), B(4), B(12).
Līdzīga ideja ir arī matemātiskās indukcijas metodes pamatā.
Aplūkosim vispārīgu apgalvojumu A(n),
kura parametra n vērtības var būt 1,
2, 3,
.
Matemātiskās
Indukcijas Princips (MIP)
Ja
tad apgalvojums A(n) ir patiess visiem naturāliem skaitļiem n. |
Tātad, lai pierādītu, ka vispārīgs apgalvojums A(n) ir patiess,
1) jāpārbauda, vai ir patiess apgalvojums A(1);
2) pieņemot, ka A(k) ir patiess, un izmantojot to, jāpierāda, ka patiess ir arī apgalvojums A(k+1).
MIP ir viena no aritmētikas aksiomām, tāpēc tā pareizība nav jāpierāda. Tomēr
uzskatāmības labad "pasekosim" tā darbībai.
Līdzīgi turpinot, iegūstam, ka apgalvojums ir patiess, ja n=4, n=5, n=6 utt.
Nosacījumu a) sauc par
indukcijas bāzi (jeb īsāk-
par bāzi), bet nosacījumu b)-
Pieņemsim,
par induktīvo
pāreju (īsāk- par pāreju). Induktīvajā
pārejā izmantoto pieņēmumu par A(k)
patiesumu sauc par induktīvo hipotēzi jeb induktīvo
pieņēmumu.
Kā ģeometriski varētu ilustrēt MIP?
Apgalvojumu A(n) kā vienmēr attēlosim
ar rūtiņu rindu.
18. zīm.
Ja A(1) ir patiess, tad varam aizkrāsot pirmo rūtiņu;
19. zīm.
Bet nosacījums b) ģeometriski nozīmē
šādu pāreju:
20. zīm.
Iegūstam lenti, kurā aizkrāsotas pirmās
divas rūtiņas: . Atkārtojot
vēlreiz šādu pāreju- aizstājot rūtiņu
kombināciju ar
, iegūstam lenti, kurā aizkrāsotas pirmās
trīs rūtiņas: . Skaidrs,
ka, līdzīgi turpinot, pakāpeniski aizkrāsosim
visu bezgalīgo lenti, t.i., būsim pierādījuši
vispārīgo apgalvojumu A(n).
12. piemērs. Pierādīt, ka
katram naturālam n
(A(n)) |
Apzīmēsim summu 1+3+5+ +(2n+1) ar Sn.
Pierādīsim vienādību A(n), lietojot matemātiskās indukcijas principu:
Izvēlēsimies kaut kādu naturālu skaitli
k un pieņemsim, ka vienādība A(k)
ir pareiza, t.i., ka
Pierādīsim, ka tad pareiza ir arī vienādība
A(k+1). Pierādāmo vienādību
A(k+1) iegūstam, vienādībā
A(n) ievietojot n vietā k+1:
Šī vienādība tiešām ir pareiza,
jo
Esam pierādījuši, ka A(k)A(k+1) katram naturālam k. Tā kā vienādībai A(n) esam pierādījuši MIP nosacījumus a) un b), tad apgalvojums "1+3+5+ +(2n+1)=(n+1)2 visiem naturāliem n" ir pierādīts.
Ilustrēsim matemātiskās indukcijas metodi ar
dažiem citiem raksturīgākajiem piemēriem.
Dažreiz bāzi, ja tās pierādījums
vienkāršs, īsuma labad nepierādīsim.
13. piemērs. Pierādīt, ka katram
naturālam n
| (A(n)) |
Apzīmēsim vienādības A(n) kreiso pusi ar S(n).
Bāze. Ja n=1, tad vienādība A(1)
ir šāda:
Acīmredzot tā ir pareiza.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim,
ka k- kaut kāds fiksēts naturāls skaitlis,
un pieņemsim, ka atsevišķais apgalvojums A(k)
ir patiess, t.i., pieņemsim, ka
| (A(k)) |
Izmantojot šo vienādību, pierādīsim
atsevišķo apgalvojumu A(k+1):
Tiešām,
Tā kā pēc pieņēmuma A(k)
ir pareiza vienādība, tad
ko arī vajadzēja pierādīt.
Gan indukcijas bāze, gan pāreja ir pierādītas.
Tātad pēc matemātiskās indukcijas principa
vispārīgais apgalvojums A(n) ir pierādīts.
14. piemērs. Pierādīt, ka katram
naturālam n
(A(n)) |
Induktīvā pāreja. Pieņemsim,
ka A(k)- patiess apgalvojums, t.i., ka
Pārbaudīsim, vai A(k+1) ir patiess.
Izmantosim pieņēmumu par A(k) patiesumu:
t.i., A(k+1)- patiess apgalvojums. Pēc matemātiskās
indukcijas principa ir pierādīts, ka vienādība
A(n) pareiza katram naturālam n.
15. piemērs. Par Fibonači virkni sauc skaitļu virkni (an), ko definē šādi: a1=1, a2=1, an+2=an+1+an (n- naturāls skaitlis).
Pierādīt, ka
a) a1+a2+ +an=an+2-1; | (A(n)) |
b) a2+a4+a6+ +a2n=a2n+2-1.
Pierādīsim vispirms apgalvojumu a). Apzīmēsim a1+a2+ +an ar S(n).
Bāze. Ja n=1, tad vienādība a1=a3-1 ir acīmredzama, jo a3=a1+a2=2.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka vienādība A(k) pareiza, t.i., pieņemsim, ka a1+a2+a3 +ak=ak+2-1. Tad a1+a2+a3 +ak+1=(a1+a2 +ak)+ak+1.
Izmantojot induktīvo pieņēmumu, iegūstam, ka S(k+1)=ak+2-1+ak+1=(ak+1+ak+2)-1=ak+3-1=a(k+1)+2-1.
Tātad vienādība A(k+1) arī ir pareiza.
Apgalvojums A(n) pierādīts.
P i e z ī m e: ak+1+ak+2=ak+3 pēc Fibonači virknes definīcijas.
Apgalvojumu b) pierāda līdzīgi.
16. piemērs. Pierādīt, ka n3+5n dalās ar 6, ja n- naturāls skitlis. | (A(n)) |
Bāze. Ja n=1, tad 13+51=6 dalās ar 6.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums A(k)- patiess, t.i., pieņemsim, ka k3+5k dalās ar 6. Pārbaudīsim, vai patiess A(k+1), t.i., pārbaudīsim vai (k+1)3+5(k+1) dalās ar 6.
(k+1)3+5(k+1)=k3+3k2+3k+1+5k+5=(k3+5k)+(3k2+3k)+6.
Skaidrs, ka 6 dalās ar 6; pēc induktīvā pieņēmuma par A(k) patiesumu arī k3+5k dalās ar 6. Tātad induktīvā pāreja būs pierādīta, ja pratīsim pierādīt, ka 3(k2+k) dalās ar 6 vai, kas ir tas pats, ka k2+k dalās ar 2.
To, ka k2+k dalās ar 2, var pierādīt, ievērojot, ka k2+k=k(k+1) un viens no diviem pēc kārtas ņemtiem naturāliem skaitļiem k un k+1 ir pāra skaitlis. Tomēr šo faktu varēja pierādīt arī ar matemātisko indukciju. Izdarīt to patstāvīgi!
Tādejādi šajā piemērā matemātiskās
indukcijas metodi apgalvojuma pierādījumā nācās
lietot divas reizes. Var gadīties, ka tā jālieto
vēl vairākas reizes.
17. piemērs. Pierādīt, ka 7n+2+82n+1 dalās ar 57, ja n- naturāls skaitlis. | (A(n)) |
Induktīvā pāreja. Ja A(k)- patiess, tad 7k+2+82k+1 dalās ar 57. Ievērojam, ka 7(k+1)+2+82(k+1)+1=7k+3+82k+3=77k+2+6482k+1=7(7k+2+82k+1)+5782k+1.
Pirmais saskaitāmais dalās ar 57 pēc induktīvās
hipotēzes, otrajā saskaitāmajā viens
reizinātājs ir 57. Tātad arī to summa
dalās ar 57, un A(k+1) ir patiess.
18. piemērs. Pierādīt, ka 2n pēdējais cipars ir 6, ja n dalās ar 4.
Ja n dalās ar 4, tad n=4m (m- naturāls), un tātad jāpierāda, ka 24m pēdējais cipars ir 6.
Induktīvā pāreja. Ja 24k
pēdējais cipars ir 6, tad 24(k+1)=24k
(16 arī beidzas ar 6, jo abu reizinātāju pēdējie
cipari ir 6, tātad arī to reizinājuma pēdējais
cipars ir 6. Induktīvā pāreja A(k)A(k+1)
ir pierādīta.
19. piemērs. Pierādīt, ka ap-a dalās ar p, ja p- pirmskaitlis, bet a- naturāls skaitlis. (Fermā mazā teorēma).
Bāze. Ja a=1, tad 1p-1=0 dalās ar p.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums ir patiess, ja a=k, t.i., pieņemsim, ka kp-k dalās ar p. Pierādīsim, ka arī (k+1)p-(k+1) dalās ar p.
Tiešām,
(k+1)p-(k+1)=kp+Cp1kp-1+Cp2kp-2+ +Cpp-1k+1-(k+1)=
=(kp-k)+Cp1kp-1+Cp2kp-2+...+Cpp-1k.
Pirmais saskaitāmais dalās ar p pēc induktīvā pieņēmuma. Ja pierādīsim, ka Cpm dalās ar p visiem tādiem naturāliem m, kuriem 1m(p-1), tad induktīvā pāreja būs pierādīta.
ir vesels skaitlis. Skaitītāja
reizinātājs p nesaīsinās ne ar
vienu no reizinātājiem saucējā, jo tie
visi ir mazāki nekā p, bet p ir pirmskaitlis.
Tātad arī ir vesels skaitlis.
Esam pierādījuši, ka Cpm
dalās ar p.
20. piemērs. Pierādīt, ka katram
naturālam n ir pareiza nevienādība
(A(n)) |
Induktīvā pāreja. Pieņemsim,
ka nevienādība A(k) ir pareiza, t.i.,
ka
| (1) |
Izmantojot (1), pierādīsim, ka pareiza nevienādība
A(k+1):
| (2) |
Nevienādības (2) kreiso pusi var iegūt, nevienādības
(1) kreiso pusi pareizinot ar nevienādības
(2) labo pusi var iegūt, pareizinot (1) labo pusi ar
Tāpēc, ja pratīsim pierādīt, ka
| (3) |
tad, sareizinot (1) un (3), iegūsim (2), un induktīvā pāreja būs pierādīta.
Nevienādību (3) ietecam lasītājiem pierādīt
patstāvīgi. (Sakarā ar šo piemēru
sk. arī 6. paragrāfa 121. uzdevumu.)
21. piemērs. Pierādīt nevienādību
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka
Tā kā
iegūtās summas pirmais saskaitāmais pēc
induktīvās hipotēzes nav mazāks kā
k2, bet katra no k nākamajām
iekavām nav mazāka nekā 2, tad visa izteiksme
nav mazāka nekā k2+2k+1=(k+1)2
, kas arī bija jāpierāda.
22. piemērs. Skaitļu virkni (an) definējam šādi: a1 (n- naturāls skaitlis).
Pieņemsim, ka doti an+1 punkti un jebkuri no tiem savienoti ar taisnes nogriezni vienā no n krāsām. Pierādīt, ka katram naturālam n var atrast trijstūri ar virsotnēm dotajos punktos, kuram visas malas ir vienā un tajā un pašā krāsā.
Bāze. Ja a1=1, tad punktu skaits ir a1+1=3, bet krāsa tikai viena. Meklējamā trijstūra virsotnes ir trīs dotie punkti.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums pareizs, ja n=k. Aplūkosim ak+1+1 punktus un nogriežņus, kas tos pa pāriem savieno; šie nogriežņi ir k+1 krāsās. Izvēlamies vienu no aplūkojamajiem punktiem A; tas savienots ar ak+1=(k+1)ak+1 citiem punktiem. Tā kā krāsu ir k+1, tad vismaz ak+1 punktus ar punktu A savieno vienas un tās pašas krāsas nogriežņi.(Ja no A neizietu vairāk kā ak vienas krāsas nogriežņu, tad kopējais no A izejošo nogriežņu skaits nepārsniegtu (k+1)ak) Aplūkosim šos ak+1 punktus. Ir divas iespējas:
Šī rezultāta vispārinājums un interesanta
problēmu kopa, kas ar to saistās, aprakstīta
7. paragrāfā.
23. piemērs. Plaknē novilktas n dažādas taisnes sadala šo plakni apgabalos. Pierādīt, ka, krāsojot katru apgabalu vienā no divām dotajām krāsām, var tā nokrāsot visu plakni, ka nekādi divi apgabali ar kopēju malu nav vienā krāsā.
Bāze. Ja n=1, nokrāsojam vienu pusplakni baltu, otru melnu.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim,
ka k taisnēm apgalvojums jau pierādīts:
apgabalus, kuros k taisnes sadala plakni, var nokrāsot
uzdevumā prasītajā veidā. Novilksim vēl
vienu taisni (tad plakni apgabalos sadalīs k+1 taisnes),
un apgabaliem vienā pusē no tās krāsojumu
neaiztiksim, bet otrā pusē mainīsim krāsas
uz pretējo. Ja divu apgabalu kopējā mala atrodas
uz šīs taisnes, tad apgabaliem ir dažādas
krāsas saskaņā ar veikto pārkrāsošanu;
ja apgabalu kopējā mala atrodas uz kādas no
pārējām k taisnēm, tad apgabali
ir dažādās krāsās saskaņā
ar induktīvo hipotēzi.
24. piemērs. Pierādīt, ka katru naturālu skaitli, kas nepārsniedz n!, var sadalīt ne vairāk, kā n dažādos saskaitāmajos, kas visi ir skaitļa n! dalītāji.
Bāze. Ja n=1, tad 1!=1; ar vienīgo saskaitāmo dalās ar 1!.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums ir pareizs, ja n=k.
Aplūkosim skaitli m(k+1)! un dalīsim to ar
k+1; tad m=(k+1)d+r, kur dalījums
dk! un atlikums r apmierina nevienādības
0rk. Pēc induktīvās hipotēzes
pie tam sk; katrs no saskaitāmajiem a1,
a2,
, as ir skaitļa
k! dalītājs un tie visi ir dažādi.
Tāpēc summā
saskaitāmo skaits nepārsniedz k+1, katrs no
šiem saskaitāmajiem ir (k+1)! Dalītājs
un tie visi ir dažādi: pirmie s saskaitāmie
saskaņā ar induktīvo pieņēmumu,
pēdējais tāpēc, ka tas ir mazāks
nekā k+1, bet visi pārējie- ne mazāki
kā k+1.
25. piemērs. Dots cirkulis ar konstantu atvērumu un lineāls bez iedaļām. Izmantojot šos instrumentus, konstruēt nogriezni, kura garums ir r/n (n- naturāls skaitlis, r- ar doto cirkuļa atvērumu novilktās riņķa līnijas rādiuss).
Konstruēsim riņķa līniju, kuras centrs ir O un rādiuss- r. Šajā riņķa līnijā ievilksim regulāru sešstūri; tā malas garums ir r. Apzīmēsim sešstūra virsotnes ar A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7. Bez tam katram naturālam k definēsim A6k+1=A1, A6k+2=A2, , A6k+5=A5, A6k+6=A6, (t.i., iedomāsimies, ka sešstūra virsotņu numerācija secīgi turpinās vēl otro, trešo, k-to, . reizi).
Parādīsim, kā uz rādiusa [OAn] konstruēt tādu punktu Xn, ka OXn=r/k.
Bāze. Uz rādiusa [OA1] varam ņemt X1=A1.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim,
ka uz [OAk] atrasts tāds Xk,
ka OXn=r/k. (21. zīm.).
21. zīm.
Savienosim Xk un Ak+2
ar taisni. Tad [OAk+1] un [XkAk+2]
krustpunkts Z ir meklējamais punkts Xk+1.
(Pierādīt!)
26. piemērs. Pierādīt: katram naturālam n eksistē tāda galīga plaknes punktu kopa Sn, ka katrs kopas Sn punkts A atrodas 1 cm attālumā tieši no n kopas Sn punktiem.
Bāze. Ja n=1, par kopu S1 var ņemt divu tādu punktu kopu, kuri atrodas 1 cm attālumā viens no otra.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka naturālam skaitlim k eskistē uzdevumā prasītā punktu kopa Sk.
Apzīmēsim ar S`k kopas Sk attēlu paralēlajā pārnesē par vektoru, kura garums ir 1 cm, bet virziens izraudzīts tā, lai kopām Sk un S`k nebūtu kopēju punktu un lai attālums starp kopas Sk punktu A un kopas S`k punktu B būtu 1 cm tikai tad, ja B ir A attēls. Tad par kopu Sk+1 var ņemt kopu Sk un S`k apvienojumu.
P i e z ī m e. Pierādījumu tam, ka šādu
pārbīdes virzienu vienmēr var izvēlēties,
sk. 50. uzdevuma atrisinājumā.
27. piemērs. Aplūkosim dzelzceļa mezglu, kurš parādīts 22. zīmējumā. No punkta A mezglam tuvojas 2n vagoni (pieņemsim, ka katram no tiem ir autonoms dzinējs, t.i., katrs vagons var pārvietoties patstāvīgi). Mezglā ir n "strupceļi" X1, X2, , Xn. Katrs taisnais posms ir pietiekami garš, lai tajā varētu novietoties visi vagoni. Vagoniem aizliegts virzīties pa kreisi.
Pierādīt, ka šādā mezglā vagoni
var pārkārtoties un aizbraukt uz punktu B jebkurā
kārtībā.
22. zīm.
Bāze. Ja n=1, mezglā ir tikai 1 strupceļš X1, un tam cauri brauc divi vagoni. Viegli pārbaudīt, ka tie var izbraukt cauri mezglam gan tādā pašā kārtībā, kādā tie brauca no A, gan pretējā kārtībā.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka mezglā ar k strupceļiem X1, X2, Xk var pārkārtot jebkurā kārtībā 2k vagonus. Aplūkosim mezglu ar k+1 strupceļiem X1, X2, , Xk, Xk+1, kuram no kreisās puses tuvojas 2k+1 vagoni.
Pieraksta ērtības labad turpmāk apzīmēsim m=2k; tad 2k+1=2m.
Pieņemsim, ka vagoniem pēc izbraukšanas caur mezglu jābūt sakārtotiem šādi: vispirms vagons v1, aiz tā- vagons v2, pēc tam- v3, , pašās beigās (kreisajā galā)- vagons v2m.
Sastāvā, kas tuvojas mezglam no kreisās puses, aplūkosim pirmos m vagonus. Pēc induktīvā pieņēmuma šos vagonus, izmantojot strupceļus X1, X2, ,Xk, posmā YkYk+1 var sakārtot jebkurā kārtībā. Sakārtosim tos šajā posmā otrādā kārtībā, nekā tiem jāparādās posmā Yk+1B, un pēc tam visu šādi sakārtotu pirmo m vagonu virkni ievadīsim strupceļā Xk+1; tagad šajā strupceļā, skaitot no augšas uz leju, pirmie m vagoni būs sakārtoti tādā kārtībā, kādā tie nonāks posmā Yk+1B. Pēc tam vēlreiz izmantojot induktīvo pieņēmumu, sakārtosim pēdējos m vagonus posmā Yk+1Y tādā kārtībā, kādā tiem jānonāk posmā Yk+1B. Izraugoties piemērotā secībā vagonus no strupceļa Xk+1 un posma YkYk+1, iegūsim visu 2m vagonu vajadzīgo sakārtojumu.
(Šis piemērs ilustrē metodes, kuras elektronu skaitļojamās mašīnas lieto informācijas glabāšanai un sakārtošanai.)
Līdz šim mēs aplūkojām piemērus,
kuros induktīvā pāreja no k uz k+1
tika izdarīta "vienveidīgi", neatkarīgi
no hipotētiskā, parametra vērtībai k
atbilstošā apgalvojuma īpašībām.
Tomēr iespējams, ka induktīvajā pārejā
jāšķiro vairāki gadījumi.
28. piemērs. Pierādīt nevienādību
Bāze. Ja n=1, tad x1=1, tātad arī x11.
Induktīvā pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums pierādīts k saskaitāmajiem. Aplūkosim k+1 pozitīvus saskaitāmos x1, x2, , xk, xk+1, kuru reizinājums ir 1. Iespējami divi gadījumi:
(1) |
Apskatām k pozitīvus skaitļus x1x2,
x3, x4,
, xk,
xk+1. Pēc uzdevuma nosacījumiem
to reizinājums ir 1, tāpēc saskaņā
ar induktīvo pieņēmumu
No šīs nevienādības un nevienādības
(1) iegūstam, ka
ko arī vajadzēja pierādīt.
P i e z ī m e. Sakarā ar šī uzdevuma risinājumu
sk. arī 9. paragrāfu.
29. piemērs. Pieņemsim, ka plaknē
atzīmēti v punkti; sauksim tos par virsotnēm.
Daži šo punktu pāri savā starpā savienoti
ar līnijām, kuras sauksim par robežām;
katrai robežai pieder tikai divas virsotnes- šīs
robežas galapunkti, un dažādām robežām
kopēji punkti var būt tikai galapunkti. Apzīmēsim
robežu skaitu ar r. Robežas sadala plakni apgabalos;
apzīmēsim to skaitu ar a. (Piemēram,
23. zīmējumā v=8, r=9, a=3:
apgabals kontūras ABCD iekšpusē, apgabals
kontūras DFG iekšpusē un bezgalīgais
ārējais apgabals.)
23. zīm.
| (1) |
| (2) |
Ir divas iespējas.
bet no šīs vienādības izriet vienādība (2).
no kurienes arī izriet vienādība (2).
P i e z ī m e. 52. uzdevuma risinājumā
ir pierādīts, ka sakarīgām kartēm
ir tikai aplūkotās divas iespējas.
30. piemērs. No 3n vienāda izskata monētām viena ir nedaudz smagāka, bet pārējām 3n-1 monētām ir vienāds svars. Pierādīt, ka, lietojot sviras svarus bez atsvariem, ar n svēršanām var atrast smagāko monētu.
(P i e z ī m e. Ja uz kāda no svaru kausiem kaut kas tiek mainīts, tā jau ir cita svēršana.)
Bāze. Ja n=1, tad monētu skaits ir 3. Uzliekam uz katra svaru kausa vienu monētu; atliek viena monēta. Ja kāds no svaru kausiem nosveras uz leju, uz tā atrodas smagākā monēta; ja kausi stāv līdzsvarā, tad smagākā ir atlikusī monēta.
Pāreja. Pieņemsim, ka, sverot k reizes, var atrast smagāko no 3k monētām. Ņemsim 3k+1 monētas. Sadalīsim tās trīs grupās, pa 3k monētām katrā grupā. Uzliksim pa vienai grupai uz katra kausa; atliks viena monētu grupa. Tāpat kā indukcijas bāzē, ar šo vienu svēršanu var noskaidrot, kurā grupā ir smagākā monēta. Pēc tam, izmantojot induktīvo hipotēzi, no šīs grupas 3k monētām smagāko var atrast, sverot k reizes. Tātad ar k+1 svēršanām ir noteikta smagākā monēta.
P i e z ī m e. Sakarā ar šo uzdevumu sk. arī 12. paragrāfu.
31. piemērs Pierādīt, ka var tā izvētēties n atsvaru komplektu, kurā katra atsvara masa gramos ir naturāls skaitlis, lai ar tā palīdzību uz sviras svariem varētu nosvērt jebkuru ķermeni, kura masa gramos ir naturāls skaitlis, kas nepārsniedz 2n-1. Atsvarus drīkst likt tikai uz viena svaru kausa.
Pierādīsim, ka šāds atsvaru komplekts ir, piemēram, 1 g, 2 g, 4 g,8 g, , 2n-1 g.
Bāze. Ja n=1, tad ar komplektu 1 g, protams, var nosvērt ķermeni, kura masa gramos ir naturāls skaitlis, kas nepārsniedz 21-1=1.
Pāreja. Pieņemsim, ka ar atsvaru komplektu
(1 g;, 2 g; 4 g; 8 g;
, 2n-1 g)
var nosvērt jebkuru ķermeni, kura masa gramos ir
naturāls skitlis, kas nepārsniedz 2k-1.
Apskatīsim atsvaru komplektu K=1 g; 2 g;
; 2k-1 g; 2k gun
ķermeni, kura masa gramos ir naturāls skaitlis M,
pie tam
Ir divas iespējas.
Visos līdzšinējos piemēros, izmantojot
MIP, vispārīgā apgalvojuma pierādījumu
mēs sākām ar atsevišķa apgalvojuma
pierādījumu, kad parametra vērtība ir
1. Bieži vien vispārīgs apgalvojums jāpierāda
nevis visām naturālām parametra vērtībām,
bet parametra vērtībām, sākot ar kādu
veselu slaitli p. Tādos gadījumos matemātiskās
indukcijas metodes pielietošana balstās uz šādu
teorēmu.
1. teorēma.
tad apgalvojums A(n) ir patiess
visām parametra vērtībām,
kas lielākas nekā p vai
vienādas ar p.
Ievērosim, ka 1. teorēmas grafiskā ilustrācija
ir tāda pati kā MIP gadījumā, tikai lentes
kreisā rūtiņa tagad atbilst parametra vērtībai
p, nākošā- parametra vērtībai
p+1 utt. Iesakām par to pārliecināties
lasītājam patstāvīgi.
32. piemērs. Dots, ka m2, n>9m+20,
m un n- vai nu abi pāra, vai abi nepāra
skaitļi. Pierādīt, ka skaitli n var izteikt
ar m saliktu nepāra skaitļu summu.
Apgalvojumu pierādīsim ar indukciju pēc m.
Bāze. Ja m=2, jāapskata pāra skaitļi
n, kas lielāki nekā 38. Katru šādu
n var izteikt vienā no trim veidiem:
kur t- vesels, t0. Tātad bāze pierādīta.
Pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums patiess,
ja m=k, un pierādīsim, ka tas patiess,
ja arī m=k+1. Aplūkosim skaitli
Tad n=9+N, kur N>9k+20. Ja skaitļi
k+1 un n abi ir pāra skaitļi vai abi-
nepāra skaitļi, tad arī N=n-9 un
k ir vai nu abi pāra, vai abi nepāra skaitļi,
tāpēc saskaņā ar induktīvo pieņēmumu
N var izteikt ar k saliktu nepāra skaitļu summu.
Tā kā n=9+N, tad n var izteikt
ar k+1 saliktu nepāra skaitļu summu.
33. piemērs. Pierādīt, ka katram
naturālam n, n3 var atrast tādus dažādus
naturālus skaitļus, x1, x2,
x3,
xn, ka
Bāze. Ja n=3, tad x1=2,
x2=3, x3=6, jo
Pāreja. Pieņemsim, ka x1<x2<
<xk
ir tādi k naturāli skaitļi, ka
Tā kā katram naturālam m ir pareiza vienādība
tad skaitļi x1,
x2,
, xk-1,
xk+1, un xk(xk+1)
ir tādi k+1 dažādi naturāli skaitļi,
kuru apgriezto lielumu summa ir 1.
P i e z ī m e. Sk. arī 4. Paragrāfa 111.
un 112. uzdevumu.
34. piemērs. Pilsētā dzīvo
n pļāpas, n4. Katrai no viņām
mājās ir telefons. Kādu dienu pļāpas
visas vienlaikus uzzin katra savu jaunu ziņu. Pierādīt,
ka var tā noorganizēt viņu telefona sarunas,
ka pēc 2n-4 sarunām katra no viņām
zinās visas jaunās ziņas.
Bāze. Ja n=4, apzīmēsim pļāpas
ar A, B, C, D. Pieņemsim, ka
katrā sarunā katra pļāpa izstāsta
visas viņai zināmās jaunās ziņas.
Tad mērķis būs sasniegts pēc četrām
sarunām šādā secībā: AB,
CD, AC, BD.
Pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums ir pareizs,
ja n=k. Organizēsim k+1 pļāpu
telefona sarunas šādi.
Piezīme. Sakarā ar šo uzdevumu sk. šī
paragrāfa 60.- 70. uzdevumus.
35. piemērs. n laupītāji
aplaupījuši Bagdādes kalīfu. Katram laupītājam
ir savs ieskats par tās vai citas laupījuma daļas
vērtību. Kā sadalīt laupījumu,
lai katrs laupītājs būtu pārliecināts,
ka pēc viņa vērtējuma saņemta
vismaz 1/n daļa no laupījuma?
Bāze. Ja n=2, laupījumu var sadalīt
šādi. Pirmais laupītājs sadala laupījumu
divās, pēc viņa ieskata vienādi vērtīgās
daļās, bet otrs laupītājs izvēlas
to daļu, kas viņam liekas vērtīgāka.
Pāreja. Pieņemsim, ka k laupītāji
prot sadalīt laupījumu. Tad k+1 laupītāji
var rīkoties pēc šādas stratēģijas.
Pārbaudiet paši, vai visi laupītāji būs
apmierināti (to, protams, nevar pateikt par kalīfu)!
36. piemērs. Volejbola turnīrā
piedalās n komandas. Katra komanda ar jebkuru no
pārējām komandām spēlē
vienu reizi; neizšķirtu rezultātu nav. Pierādīt,
ka pēc turnīra nobeiguma komandas var tā sanumurēt,
ka pirmā komanda uzvarējusi otro, otrā- trešo,
, (n-1)-ā komanda- n-to komandu.
Bāze. Ja n=2, apgalvojuma pareizība
acīmredzama.
Pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums pareizs
k komandu turnīriem, un aplūkosim turnīru,
kurā piedalās k+1 komandas.
"Aizmirsīsim" vienu komandu (apzīmēsim
to ar A) un apskatīsim pārējo k
komandu "apakšturnīru". Pēc uzdevuma
nosacījumiem šīs k komandas var tā
sanumurēt, ka pirmā komanda uzvarējusi otro,
otrā- trešo,
,(k-1)-tā komanda- k-to.
Apzīmēsim šādi sanumurētas kmandas
ar B1, B2,
,
Bk-1, Bk. Tagad
noskaidrosim, kā komanda A nospēlējusi
ar komandām B1,
, Bk.
Ir trīs iespējas.
32.-36. piemērā parametra vērtības
bija naturāli skaitļi, kas lielāki par kādu
naturālu p vai vienādi ar p (p2)
, tāpēc ka mazākām parametra vērtībām
apgalvojums ir nepareizs (33. piemērs), vai arī
tāpēc, ka mazākām parametra vērtībām
uzdevumam nav jēgas (36. piemērs). Apskatīsim
vēl divus piemērus, kuros šādai īpatnībai
ir citi cēloņi.
37. piemērs. Uz taisnes doti n2 nogriežņi;
ik diviem no tiem ir kopējs punkts. Pierādīt,
ka visiem n nogriežņiem ir kopējs punkts.
Bāze. Ja n=2, apgalvojums acīmredzot
ir patiess.
Aplūkosim trīs nogriežņus a, b,
un c. Pieņemsim, ka P1ab, P2ac,
P3bc. Aplūkosim P1, P2,
un P3 novietojumu uz taisnes. Vismaz viens no tiem
pieder nogrieznim, kura galapunkti ir abi pārējie;
pieņemsim, ka P3[P1P2]. Tā
kā P1ab un P2ac,, tad
arī P1a un P2a, tāpēc
[P1P2]a. Tā kā P3[P1P2],
tad arī P3a. Tātad P3
ir kopējs visiem trim nogriežņiem.
Pāreja. Pieņemsim, ka apgalvojums pareizs
k nogriežņiem, un pierādīsim,
ka tas patiess arī k+1 nogriežņiem a1,
a2,
,ak, ak+1,
ja ik diviem no tiem ir kopējs punkts. Aplūkosim
k nogriežņus a1, a2,
,ak-1, akak+1.
(Tā kā nogriežņiem ak un ak+1
ir kopēji punkti, tad akak+1
arī ir nogrieznis (var būt 1 punkts))
Tātad pēc induktīvās hipotēzes
k nogriežņiem a1, a2,
,ak-1, akak+1
ir kopējs punkts; tas pats punkts ir kopējs arī
dotajiem k+1 nogriežņiem.
Pierādīto teorēmu sauc par Helli teorēmu
taisnes gadījumā. Šīs teorēmas vispārinājumi
un pielietojumi aplūkoti 78.- 81. uzdevumā.
Induktīvajā pārejā izmantojām parametra
vērtībai 3 atbilstošo jau pierādīto
atsevišķo apgalvojumu. Par raksturīgākajām
kļūdām līdzīgu uzdevumu risinājumos
pastāstīts 9. paragrāfā.
! 38. piemērs. Dots, ka a un
n- naturāli skaitļi. Pierādīt, ka
an+3+(a+1)2n+3
dalās ar a2+a+1.
Protams, mēs varam pārbaudīt apgalvojuma
patiesumu, ja n=1, un pielietot MIP. Bet indukcijas bāzes
pārbaude būs diezgan darbietilpīga. Tāpēc
rīkosimies citādi- pierādīsim šo apgalvojumu
plašākai parametra n vērtību
kopai.
Bāze. Ja n=-1, tad a2+(a+1).dalās
ar a2+a+1.
Pāreja. Pieņemsim, ka ak+3+(a+1)2k+3
dalās ar a2+a+1, kur k-1. Tad
Otrais sakaitāmais acīmredzot dalās ar a2+a+1;
arī pirmais saskaitāmais dalās ar a2+a+1
pēc induktīvās hipotēzes.
Līdz ar to pēc 1. teorēmas apgalvojums
pierādīts visām parametra n vētrībām,
kas nav mazākas kā -1, tātad arī visiem
naturāliem n.
Nobeigumā atzīmēsim, ka, lai gan visos piemēros
bāzes pārbaude bija vienkāršākā,
gandrīz trivāla risinājuma daļa, to nekādā
gadījumā nedrīkst aizmirst. Tiešām,
induktīvais spriedums ir it kā daudzstāvu mājas
celtniecība, kurā katrs nākošāis stāvs
balstās uz iepriekšējo; ja nav pamata- indukcijas
bāzes, sabrūk arī visa celtne.
Aplūkosim piemēru.
39. piemērs. "Visi naturālie skaitļi
ir vienādi."
"Pierādīsim" to ar matemātisko indukciju.
Pieņemsim, ka jau pierādīta vienādība
k=k+1. Pieskaitot šīs vienādības
abām pusēm 1, iegūstam, ka k+1=(k+1)+1,
jeb k+1=k+2 (induktīvā pāreja).
Ievietojot šajā vienādībā n=1,
n=2 utt., iegūstam, ka 1=2=3=
,t.i., ka visi
naturālie skaitļi ir vienādi.
Kļūdas cēlonis: nav pierādīta indukcijas
bāze "1=2"; tā arī nav jāpierāda,
jo nav pareiza.
Uzdevumi paškontrolei III.
22. Uzgriežņa katrā galā pierakstīts
skaitlis 1. Pirmajā solī nogriežņa vidū
uzrakstām skaitli 2. Katrā nākošā
solī starp ik diviem jau uzrakstītiem blakus skaitļiem
uzrakstām to summu. Tā pēc otrā soļa
būs uzrakstīta skaitļu virkne 1, 3, 2, 3, 1,
pēc tršā soļa- virkne 1, 4, 3, 5, 2, 5,
3, 4, 1, utt.
Pierādīt, ka pēc n-tā soļa
uzrakstīto skaitļu summa ir 3n+1.
23. Pierādīt vienādības
24. Caur vienu punktu novilktas n plaknes tā,
ka nekādas trīs no tām neiet caur vienu taisni.
Pierādīt, ka šīs plaknes telpu sadala n2-n+2
daļas.
25. Regulāra trijstūra katra mala sadalīta
n kongruentās daļas. Caur dalījuma punktiem
novilktas taisnes paralēli trijstūra malām.
Pierādīt, ka tās sadala doto trijstūri
n2 trijstūros.
26. Skaitļu virkni (an) definē
šādi: a1=2; an+1=an2-an+1
, ja n1, n- naturāls skaitlis. Pierādīt,
ka
27. Aplūkosim izteiksmes a1x1+a2x2+
+anxn,
kurās katrs no koeficentiem ai ir vai
nu 1, vai -1. Pierādīt, ka visu šo izteiksmju
kvadrātu summa ir 2n, ja. x12+x22+
+xn2=1.
Šo formulu sauc par Ābela formulu. To bieži lieto,
aprēķinot dažādas summas (sk., piemēram,
[20]). Lasītājs ar zināšanām augstākajā
matemātikā saskatīs tās analoģiju
ar parciālās integrēšanas formulu.
*29. Izmantojot Ābela formulu, aprēķināt
summu
30. Katrs no skaitļiem a1,
,
an ir vai nu -1, vai 1. Pierādīt
vienādību
*31. Ar d(n) apzīmēsim naturāla
skaitļa n dalītāju skaitu. Pierādīt,
ka
*32. Atrisināt 31. uzdevumu, neizmantojot matemātisko
indukciju.
*33. Pierādīt, ka
34. Pierādīt, ka Fibonači skaitļu
virknes locekļiem (sk. 21. lpp.) ir pareizas šādas
vienādības
a) a1+a3+ a5+
+a2n-1=
a2n;
b) a12+a22+
a32+
+an2=anan+1;
c) a1a2+a2a3+
+a2na2n+1=a2n+12-1;
d) an2= an-1an+1+(-1)n+1,
ja n2
e) an+m= an-1am+
anam+1, ja n2
35. Pierādīt, ka Lukasa virknes locekļiem
(sk. 17. lpp.) ir pareiza vienādība
36. Pierādīt, ka naturālam skaitlim n
a) 1110n-1 dalās ar 100;
b) 7n-18n-1 dalās ar
6;
c) n3+6n2+5n dalās
ar 6;
d) 62n+103n dalās ar
11;
e) 62n+19n-2n+1
dalās ar 17.
37. Pierādīt, ka triju pēc kārtas
ņemtu naturālu skaitļu kubu summa dalās
ar 9.
38. Pierādīt, ka skaitlis, kura decimālais
pieraksts sastāv no 3n vieniniekiem, dalās
ar 3n.
39. No skaitļiem 1, 2, 3,
,2n-1, 2n
izraudzīti n+1 skaitļi. Pierādīt,ka
viens no tiem dalās ar kādu citu no izraudzītajiem
skaitļiem.
40. Zināms, ka k-tās pakāpes polinoma
P(x) koeficenti ir veseli skaitļi un polinoma
vērtība P(x) dalās ar m,
ja x- vesels skaitlis. Koeficents pie xk.
ir a. Pierādīt, ka k!a dalās
ar m.
41. Pierādīt nevienādības:
42. Pierādīt nevienādību
43. Pierādīt, ka no n dažādiem
skaitļiem var izveidot vismaz 1/2n(n+1), dažādas
summas, kurās katrs skaitlis ieiet ne vairāk kā
vienu reizi. (Summas ir dažādas, ja to vērtības
atšķiras.)
44. Plaknē novilktas n riņķa
līnijas; Tās sadala plakni apgabalos. Pierādīt,
ka, nokrāsojot katru apgabalu vienā no divām
dotajām krāsām, var tā nokrāsot
visu plakni, ka jebkuri divi apgabali ar kopēju robežu-
riņķa līnijas loku- ir dažādās
krāsās.
45. Plaknē novilktas n riņķa
līnijas un katrā no tām novilkta horda. Riņķa
līnijas un hordas sadala plakni apgabalos. Pierādīt,
ka, nokrāsojot katru apgabalu vienā no trim dotajām
krāsām, var tā nokrāsot visu plakni, ka
jebkuri divi apgabali ar kopēju robežu- riņķa
līnijas loku vai nogriezni- ir dažādās
krāsās.
46. Vispārināt 44. un 45. uzdevumu un
23. piemēru telpas gadījumam.
47. Dotas divas paralēlas taisnes. Uz vienas no
tām atlikts nogrieznis. Izmantojot tikai lineālu bez
iedaļām, sadalīt šo nogriezni n kongruentās
daļās (n- naturāls skaitlis).
48. Doti n papīra kvadrāti. Pierādīt,
ka šos kvadrātus iespējams sagriezt daļās
tā, lai no iegūtajām daļām varētu
salikt vienu kvadrātu. (Daļas saliekot nedrīkst
pārklāties, un nedrīkst palikt arī tukši
laukumi.)
49. Plaknē doti 2n+1 punkti. Izmantojot cirkuli
un lineālu, konstruēt (2n+1)-stūri,
kuram šie punkti ir malu viduspunkti.
50. Pierādīt, ka 26. piemēra risinājumā
kopu S`k ar vajadzīgajām
īpašībām vienmēr var konstruēt.
51. Plaknē doti n punkti, kas visi neatrodas
uz vienas taisnes. Pierādīt, ka tādu taišņu,
kas katra iet vismaz caur diviem dotajiem punktiem, ir ne mazāka
kā n.
52. Pierādīt, ka sakarīgā kartē
(sk. 29. piemēru) ir vai nu virsotne, no kuras izriet
tikai viena robeža, vai arī noslēgta kontūra.
53. Dotas vienāda izskata
monētas un sviras svari bez atsvariem. Visām monētām,
izņemot vienu, ir vienāda masa (tās ir īstas).
Vienas monētas masa atšķiras no pārējo
monētu masas, bet nav zināms, vai tā ir vieglāka
vai smagāka kā pārējās (tā
ir viltota). Izmantojot n svēršanas, atrast
viltoto monētu un noskaidrot, vai tā ir vieglāka
vai smagāka nekā pārējās.
Nākamie pieci uzdevumi noder pētījumam skolēnu
zinātniskajā darbā.
*54. Pierādīt, ka 31. piemērā
konstruētais atsvaru komplekts ir vienīgais ar vajadzīgo
īpašību.
*55. Atrisināt 31. piemēru un 54. uzdevumu,
izmantojot divnieku skaitīšanas sistēmu.
*56. Pierādīt, ka nav tāda atsvaru komplekta,
kas apmierina 31. piemēra nosacījumus, ar kuru
var jebkuru ķermeni, kura masa gramos ir naturāls
skaitlis starp 1 un M, ja M2n.
*57. Ar doto atsvaru komplektu, kas sastāv no n
atsvariem, liekot atsvarus uz abiem svaru kausiem, var nosvērt
jebkuru ķermeni, kura masa gramos ir naturāls skaitlis
starp 1 un M. Cik liels var būt M?
*58. Cik ir tādu n atsvaru komplektu, ar kuriem
var sasniegt maksimālo iespējamo M 57. uzdevumā?
Nākamie 11. uzdevumi arī var noderēt skolēnu
zinātniskās biedrības darbā.
*60. Pierādīt, ka 34. piemērā
2n-4 ir mazākais sarunu skaits, ar kuru katra no
pļāpām var uzzināt visas jaunākās
ziņas.
*61. Pieņemsim, ka nevienai pļāpai nav
telefona, un informāciju viņas izplata ar vēstulēm.
Pierādīt, ka 2n-2 ir mazākais vēstuļu
skaits, kurš jāuzraksts, lai katra no viņām
uzzinātu visas jaunās ziņas (n- pļāpu
skaits).
*62. Pieņemsim, ka katrai pļāpai ir telefons,
un katra telefona saruna ilgst vienu stundu. Telefona sarunas,
protams, var risināties paralēli, bet katra pļāpa
vienlaikus var piedalīties tikai vienā telefona sarunā.
Pierādīt, ka vismazākais stundu skaits, pēc
kura katra pļāpa var uzzināt visas jaunās
ziņas, ir
a) [log2n], ja n- pāra skaitlis;
b) [log2n]+1, ja n- nepāra skaitlis.
*63. Pieņemsim, ka pļāpām nav telefona,
un ar informāciju viņas apmainās pie kafijas
tases vakaros. Katra pļapa, katru dienu var piedalīties
tikai vienā kafijas vakarā; katrā kafijas vakarā
piedalās ne vairāk kā k pļāpas.
Pierādīt, ka minimālais dienu skaits, kurās
katra no pļāpām var uzzināt visas jaunās
ziņas, ir
a) [logkn], ja n dalās ar k;
b) ,
P i e z ī m e. Acīmredzot 62. uzdevums un 63. uzdevuma
speciāls gadījums, kad k=2.
*64. Pieņemsim, ka pļāpām nav telefona,
un informāciju viņas nodod cita citai ar vēstulēm.
Katra pļāpa ik dienas var uzrakstīt ne vairāk
kā k vēstules un izlasīt ne vairāk
kā k vēstules (pieņemsim, ka vēstules
nogādā adresātam tajā pašā dienā,
kad tās uzrakstītas, un katra vēstule jāizlasa
tajā pašā dienā, kad tā saņemta).
Vēstules raksta priekšpusdienās un saņem
pēcpusdienās. Pierādīt, ka minimālais
dienu skaits, pēc kurām katra pļāpa var
uzzināt visas jaunākās ziņas, ir [logk+1n)
(n- pļāpu skaits).
*65. Vai jaunumu uzzināšanai nepieciešamais
dienu skaits 64. uzdevumā samazinās, ja saņemtās
vēstules lasīšanu var atlikt uz nākošo
dienu?
*66. Pieņemsim, ka informācija izplatās
tā, kā norādīts 64. uzdevumā,
bet neviena pļāpa nevar vienā un tajā pašā
dienā gan lasīt, gan rakstīt vēstules.
Pierādīt, ka pļāpas var tā organizēt
sarakstīšanos, ka pēc 2[logk+1n]
dienām viņas visas zinās visas jaunās
ziņas (n- pļāpu skaits).
*67. Pieņemsim, ka pļāpām nav telefonu,
un katra no viņām var katru dienu vai nu uzrakstīt
vienu vēstuli, vai izlasīt vienu vēstuli.
Vēstules adresātam tiek nogādātas tajā
pašā dienā, kad uzrakstītas, un katra vēstule
jālasa tajā dienā, kad tā saņemta.
Turklāt vēstules tiek rakstītas priekšpusdienā,
bet lasītas pēcpusdienā. Pieņemsim,
ka pļāpu skaits n apmierina nevienādības
kur (ak)- Fibonači skaitļu virkne
(sk. 21. lpp.). Pierādīt, ka pļāpas
var tā organizēt sarakstīšanos, ka viņas
visas uzzina visas jaunās ziņas
a) pēc k+1 dienām, ja n- pāra
skaitlis;
b) pēc k+3 dienām, ja n- nepāra
skaitlis.
kur (bk)- Pella skaitļu virkne: b0=0,
b1=1, bn=2bn-1+bn-2
. Pierādīt, ka pļāpas var tā
organizēt sarakstīšanos, ka katra pļāpa
uzzina visas jaunās ziņas
a) pēc k+1 dienām, ja n- pāra
skaitlis;
b) pēc k+3 dienām, ja n- nepāra
skaitlis.
*69. Vai jaunumu uzzināšanai pietiekamo dienu
skaits 66, 67. un 68. uzdevumā samazinās, ja
vēstuļu lasīšanu var atlikt uz citu dienu?
*70. Mēģiniet atrast jauno ziņu uzzināšanai
nepieciešamo minimālo dienu skaitu 66.-69. Uzdevumā.
P i e z ī m e. "Pļāpu uzdevumu"
vairums (izņemot 61. uzdevumu) ir ļoti grūti
risināmi. Tāpēc ievērojams sasniegums
būs arī kāda uzdevuma daļēja atrisināšana.
71. Vai 35. piemērā laupītāji
var tā sadalīt laupījumu, lai katrs uzskatītu,
ka ir
saņēmis vismaz daļu
no laupījuma un neviens cits laupītājs nav saņēmis
vairāk par viņu?
72. Tūristu grupā ir n cilvēki,
kas cits citu nepazīst. Pierādīt, ka dažus
no viņiem var iepazīstināt savā starpā
tā, lai nekādiem trim grupas cilvēkiem nebūtu
šajā grupā vienāds paziņu skaits.
73. Grupā ir n savstarpēji nepazīstami
cilvēki. Katram grupas loceklim ir daži paziņas
ārpus šīs grupas. Vai var iepazīstināt
dažus šīs grupas locekļus savā starpā
tā, lai nekādiem trim grupas locekļiem paziņu
skaits (ieskaitot arī "ārējos"paziņas)
nebūtu vienāds?
74. Uz apļveida šosejas, kuras garums ir 100 km,
stāv n automašīnas. Kopējais benzīna
daudzums tajās ir pietiekams, lai nobrauktu 101 km.
Pierādīt, ka ir viena tāda automašīna,
kas, uzsākot braukšanu ar savu benzīnu un pa ceļam
savācot benzīnu no pārējām automašīnām,
var veikt pilnu apli. (Benzīnu no vienas mašīnas
drīkst pārliet otrā tikai tad, kad abas mašīnas
atrodas blakus; mašīnu stumt nedrīkst.)
75. Pierādīt, ka izteiksmē x1:
x2: x3:
:
xn-1: xn
dažādos veidos saliekot iekavas, var iegūt 2n-2
dažādas algebriskas daļas.
76. Doti n skaitļi a1, a2,
an, ai 1 visiem i=1,
2,
, n.
Aplūkosim izteiksmi 1a1,+ 2a2+
+nan,
kurā katrs no koeficientiem i ir vai nu
1, vai arī -1. Pierādīt, ka koeficientus i
var izraudzīties tā, lai būtu pareiza nevienādība
1a1,+ 2a2+
+
nan1.
77. Plaknē doti n vektori ,
to garumi nepārsniedz 1. Aplūkosim izteiksmi ,
kurā katrs no koeficentiem i
ir vai nu 1, vai arī -1. Pierādīt, ka koeficientus
i var izraudzīties tā, lai būtu
pareiza nevienādība
*78. Atrisināt 37. piemēra uzdevumu,
neizmantojot matemātisko indukciju.
79. Figūru sauc par izliektu, ja līdz ar katriem
diviem tās punktiem A un B arī nogriežņa
[AB] katrs punkts pieder pie šīs figūras.
Pierādīt teorēmas:
a) ja plaknē dotas n, n 3 izliektas figūras
un jebkurām trim no tām ir kopējs punkts, tad
visām n figūrām ir kopējs punkts;
Šo teorēmu sauc par Helli teorēmu plaknē
(telpā).
*80. Aplūkojam n, n3 lineārās
nevienādības ar mainīgajiem x un y:
a1x+ b1y+c1>0,
a2x+b2y+c2>0.
. . . . . . . .
anx+bny+cn>0
Pierādīt, ka visām n nevienādībām
ir kopējs atrisinājums, ja jebkurām trim no
tām ir kopējs atrisinājums.
*81. Vispārināt 80. uzdevumu nevienādībām
ar trim mainīgajiem.
82. Plaknē doti vairāki punkti un vairāki
vektori; katrs no vektoriem sākas kādā no dotajiem
punktiem un beidzas kādā no dotajiem punktiem. Turklāt
katrā punktā sākas tikpat daudz vektoru, cik
tajā beidzas. Pierādīt, ka visu vektoru summa
ir nulles vektors.
83. Izliektā daudzskaldnī, kura tilpums ir
1 tilpuma vienība, izraudzīti kaut kādi 3(2n-1)
punkti. Pierādīt, ka no šī daudzskaldņa
var sagriezt daudzskaldni, kura iekšpusē neatrodas
neviens no dotajiem punktiem un kura tilpums ir
tilpuma vienības.
*84. Vai 83. uzdevumā mazāko daudzskaldni
var sagriezt tā, lai arī uz tā robežas
neatrastos neviens no dotajiem punktiem?
85. Koordinātu ass punktos x1,
x2,
,xn atrodas punktveida
masas m1, m2,
,mn.
Pierādīt, ka to smaguma centrs atrodas punktā
86. Uz rūtiņu papīra uzzīmēts
daudzstūris, kura malas iet pa rūtiņu līnijām.
Pierādīt, ka tā smaguma centru var konstruēt,
izmantojot tikai lineālu.
87. Alfabētā ir n, n2 burti. Uz
riņķa līnijas uzrakstīti vairāki
burti tā, ka
a) divi vienādi burti nav uzrakstīti blakus;
b) katriem diviem alfabēta burtiem a un b
var tā novilkt taisni, ka visi uz riņķa
līnijas uzrakstītie burti a atrodas vienā
pusē no šīs taisnes, bet visi burti b-
otrā pusē.
Pierādīt, ka ir uzrakstīti ne vairāk kā
2n-2 burti.
88. Skaitļu virkni (an) definē
šādi: a1=5, an+1=an2.
Pierādīt, ka locekļu an+1
un an pēdējie n cipari
sakrīt.
ĪSS LITERATŪRAS APSKATS
Matemātiskās indukcijas principa izklāstu var
atrast, piemēram, darbā [7]; turpat ir arī
aprakstīti daudzi 1. teorēmas pielietojumi.
Daudzus uzdevumus var atrast grāmatā [8], darbos [4]
un [9], Kā arī uzdevumu krājumā [10].
Dažādus matemātiskās indukcijas metodes
pielietojumus sarakstu sastādīšanā, kārtošanā
un pārveidošanā (līdzīgi kā
27. piemērā) var atrast darbā [11]. Uzdevumos,
kas saistīti ar grafiem (29. piemērs), matemātisko
indukciju lieto ļoti plaši: sk., piemēram, [12],
[7]. Indukcijas pielietojumus karšu krāsošanas problēmās
var atrast darbos [2], [7], [13]; sarežģīta
ir grāmata [14]. Uzdevumiem par svēršanu literatūra
norādīta pēc 11. paragrāfa.
32. piemērs un 59. uzdevums sasaucas ar slaveno
Goldbaha problēmu: pierādīt,
ka katru pāra skaitli, sākot ar 4, var izteikt ar
divu pirmskaitļu summu. Šī problēma nav
atrisināta vēl šodien; par tās vēsturi
sk., piemēram, [15].
Uzdevumu sērija par pļāpām (60.-70. uzdevumi,
34. piemērs) veltīta problēmai, kas cieši
saistās ar jautājumu par informācijas optimālu
izplatīšanu. Šajā nozarē notiek aktīvs
zinātnisks darbs (sk., piemēram, [16]). Helli teorēma
(37. piemērs, 79.-81. uzdevums) ir viena no teorēmām,
kas rod pielietojumu dažādās matemātiskās
nozarēs visnegaidītākajā veidā;
acīmredzot tās būtība vēl nav pilnīgi
izprasta. Šīs teorēmas pielietojumiem veltīta
plaša literatūra (piemēram, [17], [18]).
Ābela formulas (28. uzdevums) ģeometrisks pierādījums
atrodams darbā [19]. Citus summu aprēķināšanas
paņēmienus var atrast rakstos [20], [21]. Literatūra
par Fibonači skaitļiem norādīta pēc
nākamā paragrāfa.
Ļoti interesantus uzdevumus par smaguma centru un tā
pielietojumiem matemātikā var atrast grāmatā
[22].
Pieņemsim, ka
apgalvojuma A(n) parametra n
vērtības var būt veseli
skaitļi un p- kaut kāds
vesels skaitlis. Ja