|
Uldis Kanders |
Dotais studiju kurss ir sagatavots pēc
tālmācības studiju tehnoloģijas, kas
ļauj to izstādīt globālajā datortīklā
INTERNET. Studiju kursa apgūšanai ieteicams izmantot
globālā datortīkla INTERNET un datortehnoloģijas
iespējas.
WWW-adrese - http://www.lanet.lv/info/matind/ |
IEVADA VIETĀ:
STUDIJU KURSA MĒRĶI UN UZDEVUMI
Kāpēc mēs izvēlējāmies matemātiku un kāpēc tieši matemātisko indukciju laikā, kad sabiedrībā augstu popularitāti piedzīvo ekonomika un finanses? Atbilde nav jāmeklē tālu augstās un abstraktās sfērās, bet tepat mums visapkārt un mūsu ikdienas lietās, un mūžīgajās vērtībās, kas stāv pāri tirgus konjunktūras svārstībām. Mūsdienu cilvēki nodarbojas ar visdažādākajām lietām - sēj labību un ievāc ražu, būvē ēkas un mašīnas, rok tuneļus zem jūras šaurumiem un lido kosmosā, skaita naudu un kreditē projektus, sacer mūziku un glezno. Tomēr maz būs tādu nopietnu darbības lauku, varbūt vienīgi vēl sapņošana, kurā netiek kaut kas uzskaitīts, saskaitīts, izmērīts, saciparots, salīdzināts utt. Tātad runa iet par reālās dzīves reālu objektu (priekšmetu un parādību) īpašību kvalitatīvu un kvantitatīvu aprakstu un analīzi. Lietu būtība vislabāk nereti atklājas vispārīgā abstraktā veidā, piemēram, "viens ābols bez ābola ir 1". Tadējādi, risinot savas ikdienas problēmas vidažādākajās nozarēs, mēs dabiskā ceļā nonākam pie matemātikas. Tādu pieeju lietu būtības izzināšanā zināmā mērā jau praktizējuši sengrieķu matemātiķi kā Arhimēds un Apolonijs un kas daudz dziļākās konsekvencēs tiek turpināts mūsdienās. Nemaz nerunājot par informātiku, ekonomiku, inženierzinātnēm un citām precīzajām nozarēm, pat mūzika un vizuālā māksla (krāsas un attēli) tiek saciparota un pārvērsta par skaitļu virknēm, kuras ērti glabāt uz CD diskiem. Mūsdienu ciparu jeb digitālajā laikmetā matemātika kļuvusi gandrīz par katras nozares mugurkaulu, kura nozīmība jo dienas jo pieaug. Tātad reālo objektu īpašības tiek izteiktas ar skaitļiem vai ar skaitļu virknēm, kas tādējādi kļūst pieejamas matemātiskai analīzei un tālākai apstrādei ar datortehnoloģiju. Savukārt matemātiskā indukcija, kuras pētīšanas objekts ir skaitļi un to īpašības, māca, kā no atsevišķiem konkrētiem faktiem un secinājumiem nonākt līdz vispārīgiem slēdzieniem un apgalvojumiem.
Daudzās augstāk minētajās nozarēs
studentiem ir svarīgi attīstīt spēju,
kā konkrētus, bet fragmentārus faktus vispārināt
un kā tajos saskatīt vispārīgas likumsakarības.
Matemātiskā indukcija, operējot galvenokārt
ar objektu "būtiskajām pusēm", t.i.,
skaitļiem un to īpašībām, kalpo par
instrumentu tam, kā nonākt līdz vispārīgiem
apgalvojumiem, tā parāda šādu slēdzienu
un spriedumu "taisīšanas" tehnoloģiju.
STUDIJU KURSS UN TĀ KLAUSĪTĀJI
Studiju kurss pēc apjoma ir regulārs 2 kredītu punktu kurss (32 audit. st.). Tā sekmīga apguve prasa atbilstošu patstāvīgā darba apjomu (līdz 48 st.). Grūtības pakāpe ir rūpīgi sabalansētā ar vispārizglītojošo skolu vecāko klašu izglītības standartu. Tas nozīmē, ka no kursa klausītāja netiek prasītas specifiskas matemātikas priekšzināšanas, bet kursa sekmīgai apguvei ir pietiekami labi pārzināt 10.-12.klašu vielu matemātikā. Šādā sakarā dotais studiju kurss ir pieejams plašam klausītāju lokam
Studiju kursā aplūkotie jautājumi par matemātiskās indukcijas metodi pēdējos gados netiek iekļauti vispārizglītojošās skolas mācību programmā skolēnu noslogotības dēļ (vairumā skolu 35-40 audit. st. nedēļā), lai gan matemātikas pamatu izpratnē tiem ir ļoti liela nozīme. Tāpēc dotā studiju kursa mērķis ir aizpildīt šo "robu" mācību programmās. Vidusskolu skolotājiem un docētājiem ieteicams ar šajā kursā aplūkotajiem jautājumiem iepazīstināt iespējami vairāk skolēnu un studentu, jo matemātiskā indukcija ir "lielās aritmētikas" pamatu pamats.
Studiju kursu patstāvīgām studijām var
izmantot skolotāji, fakultatīvo nodarbību un
matemātikas pulciņu vadītāji un dalībnieki,
skolēni un studenti, kas padziļināti apgūst
matemātiku. Studiju kurss ieteicams skolēniem, kas
gatavojas matemātikas olimpiādēm, kā
arī Neklātienes matemātikas skolu audzēkņiem.
PAR STUDIJU KURSA ELEKTRONISKO
VERSIJU
Jaunas mācību grāmatas sagatavošana un izdošana
tehniski un finansiāli ir sarežģītāk
nekā atbilstoša studiju kursa elektroniskās versijas
izstrādāšana. Studiju kursa elektroniskā
versija, kas pašreiz atrodas tapšanas stadijā, tiek
izstrādāta, balstoties uz prof. A.Andžāna
agrāk publicētajiem darbiem par doto tēmu.
Kursa klausītāju radošajai kritikai tiek nodota
elektroniskā kursa Versija3.0. Tāpat kursa klausītāji
tiek aicināti piedalīties studiju kursa tālākajā
izveidē un uzlabošanā. Datortehnoloģijas
attīstība un modernie telekomunikāciju līdzekļi
kā datortīkli ļauj minēto studiju kursu
"ienest" ne tikai katrā skolā, bet katra
skolēna dzīvoklī, kam ir INTERNET pieslēgums.
Klausītājiem, kuriem vēl nav INTERNET pieslēgums,
studiju kursa elektroniskā versija ir pieejama arī
uz 3,5"-disketes. Studiju kursa elektroniskās versijas
autori paliek pārliecībā, ka jaunā "MATEMĀTISKĀS
INDUKCIJAS METODE" elektroniskā versija globālajā
datortīklā INTERNET ievērojami palielinās
kursa klausītāju auditoriju un padarīs kursa
saturu pārskatāmāku un vieglāk uztveramu.
Tāpat studiju kursa autori patur tiesības laiku pa
laikam izdarīt izmaiņas pašā tekstā
un tekstuālā materiāla izkārtojumā,
ņemot vērā klausītāju priekšlikumus
un ierosinājumus.
STUDIJU KURSA IEDALĪJUMS
PA NODAĻĀM.
Studiju kursa nodaļas ir izkārtotas secīgi tā, ka dotās nodaļas satura izklāsts zināmā mērā balstās uz iepriekšējās nodaļās iztirzāto. Ja kursa klausītājs ir iecerējis apgūt visu nodaļu saturu, tad ieteicams to labāk darīt secīgi pa nodaļām no 1-12. Tomēr tas nenozīmē, ka nebūtu iespējamas studijas izvēles kārtībā, kur kursa nodaļas tiek izraudzītas citādi, piem., atbilstoši problemātikai, kas klausītājam dotajā brīdī ir aktuālāka.
Pirmajās divās nodaļās (1.-2. nod.)
aplūkots problēmu loks, kuru risināšana
dabiskā veidā atklāj nepieciešamību
attīstīt specifisku matemātisku metodi minēto
un līdzīgu apgalvojumu pierādīšanai,
kas noved pie matemātiskās indukcijas metodes pamatnostādņu
formulēšanas. Principiāli svarīgākā
ir trešā nodaļa (3. nod.), kurā tiek
formulēts matemātiskās indukcijas princips.
Savukārt 4.-8. nodaļās aplūkoti dažādi
matemātiskās indukcijas principa vispārinājumi
vai, gluži pretēji, speciāli gadījumi,
kas seko kā matemātiskās indukcijas principa
atvasinājumi. 9. nodaļā - iztirzātas
visraksturīgākās šo principu pielietošanas
kļūdas. 10.-12. nodaļās ar daudzu piemēru
palīdzību parādīti matemātiskās
indukcijas metodes pielietojumi, kā arī tiek diskutēta
matemātiskās indukcijas metodes nozīme matemātikā
vispār. Plašais uzdevumu klāsts katras nodaļas
beigās (izņemot 9. nodaļu) paredzēts
klausītāju paškontrolei. Ja klausītāji
būs rūpīgi iepazinušies ar dotās nodaļas
saturu un tur iztirzātajiem piemēriem, tad nevajadzētu
rasties lielām grūtībām, risinot paškontrolei
piedāvātos uzdevumus.
PASKAIDROJUMI, APZĪMĒJUMI
UN MĀJIENI
Studiju kursa nodaļās iekļautie uzdevumi paškontrolei iezīmēti ar dažādām speciālām zīmēm, lai norādītu uz to optimālāko pielietošanas veidu. Vairāki uzdevumi un piemēri iezīmēti ar sekojošām zīmēm, kas minētas zemāk:
! - materiāls, kas būtiski svarīgs satura izpratnei un ko klausītājam ieteicams rūpīgi izstudēt un piedāvātos uzdevumus un problēmas vajadzētu censties apgūt;
* - grūtākie uzdevumi un tēmas patstāvīgiem padziļinātiem pētījumiem tiem klausītājiem, kam nesagādā grūtības !-kategorijas uzdevumu atrisināšana;
o - materiāls, uz kuru autori atsaucas turpmākajā
tekstā, tāpēc arī šos uzdevumus vēlams
neatstāt bez uzmanības. Ar [x] apzīmēts lielākais veselais skaitlis,
kas nepārsniedz x, piemēram, [4]=4, [3,5]=3,
[-1,2]=-2. Savukārt ar éxù apzīmēts mazākais
veselais skaitlis, kas nav mazāks par x, piemēram
é4ù = 4; é3,5ù = 4; é1,2ù =-1.
Katra studiju kursa nodaļa iesākas ar īsu anotāciju, kurā tiek prognozēts rezultāts, ko klausītājs ar lielu garantiju sasniegs pēc dotās nodaļas satura apguves. Tālāk seko problēmas nostādne un īss teorētisks iztirzājamās vielas izklāsts, kas papildināts ar daudziem atrisinātiem piemēriem. Atrisinātie uzdevumi un problēmas ilustrē jēdzienu un teorēmu lietošanu, kā arī dod tehnoloģiju (metodoloģisko pamatu) un ievirzi paškontroles uzdevumu patstāvīgai risināšanai. Paškontroles uzdevumiem nav doti atrisinājumi dotās WWW-lapas ietvaros ar nolūku, lai nekārdinātu klausītāju un netraucētu viņam pašam pārbaudīt savus spēkus. Tomēr, ja to atrisināšana sagādā grūtības, kursa klausītāji var saņemt gandrīz on-line palīdzību ar elektroniskā pasta starpniecību pēc adreses <agnis@lanet.lv>. Tātad kursa klausītājam uz šo adresi jāaizsūta viņu interesējošā problēma vai jautājums no paškontroles uzdevumu sadaļas, uz kuru nekavējoši tiks atbildēts, dodot ievirzi uzdevuma risinājumam vai kādu citu skaidrojumu. Vairāki uzdevumi no plašā doto paškontroles uzdevumu klāsta noder skolēnu un studentu zinātniskās biedrības darbam.
Katras nodaļas nobeigumā, izņemot 1., 8.-10. un 12. nodaļu, ir dots īss literatūras apskats. Nodaļu literatūras apskatos pastāstīts arī par neatrisinātām matemātikas problēmām. Turpat ir dota iespēja atvērt literatūras sarakstu kā 13. nodaļu, lai uzzinātu pieminētos izziņu avotus. Cita hipersaite ļauj ērti atgriezties uz satura rādītāju dotā kursa mājas lapā. Tāpat hipersaites ir izveidotas no dotās nodaļas uz nākošo vai iepriekšējo nodaļu. Alfabētiskais priekšmetu rādītājs ļauj noskaidrot specifisku matemātisku jēdzienu un kategoriju nozīmi, vai konkrētas teorēmas pierādījumu. Hipersaites ļauj nokļūt tieši uz to nodaļu un uz to lapas vietu, kur specifiskais termins ir paskaidrots. Tādējādi tiek nodrošināta ērta ceļošana pa visu studiju kursu turp un atpakaļ - no jebkuras nodaļas uz jebkādu citu nodaļu.
Dotā tālmācības kursa izveidošanas
grupa ir sagatavojusi priekšlikumus par dotā kursa iekļaušanu
augstskolu jau oficiāli reģistrētajās
studiju programmās. Vienu no šādiem priekšlikumiem
kursa izveidošanas grupa gatavojas iesniegt, piemēram,
LU Matemātikas zinātņu studiju programmas direktoram
kā B- vai C-kategorijas studiju kursu. Atkarībā
no dotā tālmācības studiju kursa reģistrācijas
vienā vai citā studiju programmā, tiks organizēta
atbilstoša klausītāju reģistrācija
uz šo kursu, atbilstoša atbalsta sistēma, kas ietvers
vēl operatīvākus on-line konsultācijas
punktus, kā arī zināšanu pārbaudi
pēc vienas vai citas tehnoloģijas (klātienē
mutisks un/vai rakstisks vai neklātienē rakstisks
un/vai elektronisks eksāmens) pēc kursa apgūšanas.
Pēc sekmīgas pārbaudījumu izturēšanas
kursa klausītājs saņems sertifikātu par
iegūtajiem kredītpunktiem un apgūto tematiku.
SATURA RĀDĪTĀJS
PA NODAĻĀM (1.-14.)
Par MIM Versiju3.0
Studiju kursa elektroniskā versija tiek izstrādāta
pēc tālmācības tehnoloģijas un
pašreiz atrodas vēl pilveidošanas stadijā.
Kursa klausītāju radošajai kritikai tiek nodota
kursa Versija3.0. Tāpat kursa klausītāji tiek
aicināti piedalīties studiju kursa tālākajā
izveidē un uzlabošanā.
STUDIJU KURSA ELEKTRONISKĀS VERSIJAS IZVEIDOŠANAS DARBA GRUPA
Studiju kursu veido Latvijas Universitātes (LU) Fizikas
un matemētikas fakultātes, LU Cietvielu Fizikas institūta
un LU Ķīmijas fakultātes docētāji,
maģistranti un studenti. Kursa izveidi konsultē
arī LU un RTU Tālmācības Studiju centri,
kā arī LR Izglītības un Zinātnes
ministrijas LTC (Latvijas Tālmācības centra)
darbinieki. Atsaukties ar ierosinājumiem un aizrādījumiem
vai gatavību līdzdarboties kursa tālākā
izstrādāšanā un pilnveidošanā
tiek aicināts katrs interesents. Savus ieteikumus dotā
kursa sakarā lūdzam adresēt darba grupas vadītājam
Dr.Fiz. U.Kanderam pa sekojošiem sakaru kanāliem:
Dr.Fiz. Uldis Kanders
Latvijas Universitātes
Cietvielu Fizikas institūts
Ķengaraga ielā 8, LV-1063, Rīga, Latvija
Darba telefons 7187659, Mājas telefons 7283912
Fax 7112583 vai 7283912
Elektroniskais pasts: <kanders@com.latnet.lv> vai <kanders@cfi3.lu.lv>
Dr.Phys. Uldis Kanders
Institut of Solid State Physics
University of Latvia
8 Kengaraga St., LV-1063. Riga, Latvia
Phone: Office 7187659, Home 7283912
Fax 7112583 or 7283912
E-mail: <kanders@com.latnet.lv> vai <kanders@cfi3.lu.lv>